RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
KELAS/ MASA/ MATAPELAJARAN | KANDUNGAN | IMPAK/CATATAN |
BAHASA MALAYSIA 7.40 – 8.40 1 SMART | Tema : Mari Bertani Tajuk : Pokok pelbagai guna – Pokok Pisang Kemahiran : Fokus Utama :- Standard Kandungan : 2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul. Standard Pembelajaran : 2.4.3 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dengan tepat daripada pelbagai bahan. Fokus Sampingan:- Standard Kandungan : 3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul. Standard Pembelajaran : 3.3.4 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul. Objektif: Pada akhir pengajaran murid dapat: i. Menyenaraikan 5 kegunaan pokok pisang. ii. menyatakan cara-cara membuat kerepek pisang dengan menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul. Aktiviti: Set Induksi - Guru bertanyakan tentang sarapan murid pada pagi itu. - Guru membawa murid ke Taman Sains Sekolah untuk menunjukkan benda maujud iaitu Pokok Pisang. Guru mengaitkan dengan pengajaran pada hari itu iaitu pokok pelbagai guna. Langkah: 1. Guru bersoal jawab berkaitan pokok pisang dan pokok pelbagai guna yang lain. 2. Guru membimbing murid menyenaraikan kegunaan pokok pisang. 3. Aktiviti kumpulan, murid dibahagikan kepada 3 kumpulan. Bincangkan kegunaan pokok pisang, buluh dan pokok kelapa. Perbentangan hasil perbincangan. 4. Murid diminta membawa makanan yang berasaskan pisang. ● Kerepek, jemput-jemput pisang, kek pisang dan lain-lain 5. Guru bersoal jawab mengenai cara-cara membuat kerepek pisang. Menulis ayat tunggal dan majmuk tentang cara-cara membuat kerepek pisang. Penutup: Murid merasa makanan yang berasaskan pisang yang dibawa tadi | Sistem Bahasa Tatabahasa - - kata nama am Pengisian Kurikulum: Ilmu - Pendidikan Moral. Nilai - Kasih sayang KBT 1. TKP - Kinestatik 2. EMK - Kreatif dan inovatif 3. KB - Menjanakan idea Media: Buku teks, kertas mahjong, gambar pokok pisang, bahan maujud. Refleksi: 28/33 murid telah menguasai kemahiran. 5 orang murid diberi bimbingan. |